Web nejen o cyklistice
Parametry trasy | |||||||
Najeté kilometry | 82 | Doba jízdy | 4:30 | Průměrná rychlost | 18 | Převýšení | 1400 metrů |
Další a poslední možností sedla, kam z francouzského Barcelonette jet, je sedlo Col de Vars. Jako jedno z mála sedel jej máme vystoupané z obou stran (viz Briancon - Vars - Larche). Z Barcelonette až po křižovatku v Jausiers (kde začíná stoupání na Col de la Bonette cesta stoupá sice vytrvale, ale mírně (do 2%). Je to spíš takový výlet po lehce frekventované silnici přes louky a pole :) Z Jausiers se charakter krajiny sice trochu mění, ale stoupání je to pořád mírné, ve výsledku až pod odbočku nad La Condamine se dá říct, že silnice jen tak zlehka stoupá okolo řeky Ubaye. Zajímavostí před odbočením do stoupání na Col de Vars je určitě pevnost Fort de Tournoux, která je zčásti zasekaná uvnitř kopce (především soustava střílen a přístupová cesta budí respekt).
Křižovatka za pevností nabízí dva směry - oba vedou do sedel (Col de Vars nebo Col de Larche), čili kromě cesty zpět není jiného výběru, než stoupat :) Stoupání po levé straně vede do sedla Vars a začíná být nejen prudší, ale i zábavnější - sem tam se cesta prosmýkne okolo řeky (stále sleduje Ubaye), sem tam se údolí otevře. Pořád je zde docela dost luk, lesem se snad ani nejede. Širší silnice asi po pěti kilometrech končí zaseklá na konci údolí v městečku St Paul sur Ubaye.
Právě v St Paul začíná hlavní a nejkrásnější část stoupání na sedlo - silnice se stočí vlevo a traverzou se dostává nad městečko. Tím se pomalu otevírá výhled na údolí Ubaye a samozřejmě se ukazují i okolní hory. Co se sklonu týče, není to úplně rovnoměrné, místy je kopec slušně prudký, i nad 10%. Cesta se ve střední části stoupání klikatí, nedá se mluvit o pravidelných serpentinách, ovšem pár jich tu je (obzvláště v těch prudších částech). Pořád je krajina spíš otevřená než lesnatá, a to platí především v horní části, odkud jsou výhledy lepší a lepší. Posledních pár metrů je pak téměř rovinka - ze sedla se tedy dá dobře sledovat kdo a v jakém rozpoložení na něj přijíždí
Vrchol sedla je otevřený, výhled je na obě strany, obzvláště z takového malého vršku se dobře kouká směrem na údolí Ubaye. Na druhou stranu je výhled taky pěkný, hned za sedlem je taková téměř náhorní plošinka, po které se vine silnice. Col de Vars je docela frekventované místo s parkovištěm, čili ho lze zařadit mezi ty navštěvovanější sedla.
Cesta dolů ze sedla je rozmanitá a jak už je popsáno v jiném článku, horní část je spíše loukovitá, pak přichází středisko Vars, kde cesta klesá stále se sklonem okolo 7% a za Varsem pak následuje volnější část, kde se objeví dokonce krátký kopec. Pak se silnice vine traverzovitě po skále a klesá se sklonem okolo 8% postupně do údolí až ke Guillestre. Odsud už není klesání tak výrazné, ale stálě pokračuje až na křižovatku s hlavní silnicí do Brianconu.
Tohle je asi nejhorší část cesty a vyplatí se jet mimo silnici přes vesnice po levé straně údolí (z pohledu směru do Brianconu) a poté odbočit kousek do levého údolí a dále pokračovat zpět do kopce po protější straně údolí okolo řeky Durance do Brianconu. My jsme to bohužel zkusili až při dalším výletě, čili jsme si vychutnali jízdu po hlavní silnici do mírného kopce až do Argentiére a obzvláště se nám líbil kopec nad Argentiére - vedro a hromada kamionů (naštěstí je cesta docela široká). Závěr do Brianconu už je co se stoupání týče milosrdný a dojezd je víceméně po rovině až ke kempu.
Tímto výletem končí sedmidenní okruh, který začal v Brianconu - odkaz na první výlet a dohromady vede přes 11 francouzských sedel. Spolu například s dalšími okruhy ve Francii a v Itálii patří k těm nejhezčím, co jsme v Alpách projezdili = doporučujeme