Cyklovýlety - Dolomity 2005

Web nejen o cyklistice

  

Cyklovýlety v roce 2005

Dolomity

Passo Pordoi - Passo Campolongo - Corvara - Passo di Gardena - Passo di Sella - Canazei

Parametry trasy
Najeté kilometry63,57 Doba jízdy3:36:25 Průměrná rychlost17,7

Každý náš ročník měl královskou etapu. Tohle je královská etapa za rok 2005, v jeden den jsme se rozhodli pokořit čtyři sedla. Jelikož to píšu v roce 2008, tak můžu říct, že čtyři sedla za den (ale náročnější) jsme zvládli jen o dva roky později a jinak zatím nikdy.

Cesta začíná opět v Canazei, což je v necelých patnácti stech metrech. V podstatě se jedná o okruh kolem obrovského šutru zvaného Gruppa di Sella. Je to taková skalnatá kostka a tohle je skvělá příležitost, jak si ji prohlédnout ze všech stran. Na několika fotkách výše už se určitě objevila, je to výrazný masiv, stejně jako ledovec Marmolada, který byl vidět v předchozích dnech (a na téhle etapě koneckonců taky). Stoupání začíná opět ještě v Canazei, odkud se musíme vyškrábat docela drsným stoupáním na Passo Pordoi. Tudy to není tedy rozhodně zadarmo, z druhé strany se mi to jelo o den dříve podstatně lépe. Cesta vede zpočátku napůl lesem, jsou tu hezká přemostění potoka, který chvíli kopíruje. Asi po pěti kilometrech v kopci v levotočivé serpentině míjíme odbočku na Passo di Sella. Tohle bude dnešní poslední sedlo, takže odbočku míjíme bez povšimnutí. Pordoi není zadarmo, závody se tu nejezdí jen tak, tenhle kopec dokáže prověřit. Stoupání je velmi zatáčkovité a jeho závěr je zajímavý tím, že cesta se vine po svahu a asi tak kilometr a půl před koncem je vidět vrchol. Je to motivací, ale v protivětru je to docela náročné sám sebe přesvědčovat, že konec se nevzdaluje ale blíží. Ale až je vrchol pokořen, je zajímavé z takové vyhlídkové plošiny/parkoviště koukat na ostatní cyklisty, kteří se jako malé tečky pomalu blíží a taky se musí trochu potrápit :) Na vrcholu je klasicky nějaký ten motorest, kupa motorkářů a kupa aut (a všichni fotí všechno okolo). Je to jedno z těch větších a vytíženějších sedel.

Sjezd ze sedla je fajn, nahoře serpentiny, pak už míň, výhled je taky slušný, jak je vidět z poslední fotky výše, tak se krásně klesá údolím směrem na Arabbu. Arabba je takové menší město v kopci, kde se dá koupit i něco k snědku (tuším jsme okukovali místní pekárnu kousek od křižovatky směrem na Passo di Campolongo) a načerpat voda (bude potřeba). Asi uprostřed Arabby je vlevo odbočka na Passo di Campolongo a jede se hnedka prudce do kopce. Je to ale kratičký úsek, tak dva kilometry, nahoře už to není nic prudkého. Trošku mate cedule, která připomíná vrcholovou ceduli na sedlech, ale tam je jen lokalita Passo Campolongo, vlastní sedlo přijde o dvacet výškových metrů výše. Jak už jsem uvedl není to žádné dlouhé stoupání, takže jsme hned nahoře. Tohle už není tak vytížené sedlo, ani to úplně jako sedlo nepůsobí, prostě to je nejvyšší bod cesty, narozdíl od sedla Pordoi, což je opravdu vrchol s klesáním po obou stranách. Vlevo je opět Gruppa di Sella, okolo další kopce, stačí jen kouknout a jet dál. Po pravé straně kousek za sedlem v mírném sjezdu je hezká lavička u skály, kde se dá v pohodě a klidu posvačit, což máme odzkoušeno :) Po svačině je ale načase jet pěkně dolů až do Corvary. Sjezd je místy taky vysokorychlostní, takže je to požitek. Závěr nad Corvarou je serpentinovitý a nabízí hezký pohled na město pod Vámi. Po pravé straně minete lanovku a je po sjezdu. Vzhledem k tomu, že před Vámi jsou ještě dva výstupy, není čas se moc zdržovat.

Další sedlo na cestě je Passo di Gardena. Stoupání začíná v Corvaře a je dlouhé něco okolo sedmi až osmi kilometrů a opět to není zadara, je to druhé ze tří dvoutisícových sedel v jeden den. Ale sjezdy ani v jednom ze dvou projetých klesání nejsou do moc malých výšek, je to okolo patnácti set, takže převýšení nejsou tak velká. Co se stoupání týče, je opět klikaté, vede hodně po louce a po dvou kilometrech je vidět pokrok, Corvara se zmenšuje a mizí v údolí. Sklon bych hádal tak okolo sedmi procent, což je ideální. Závěr je určitě méně prudký, sedlo je navíc zase vidět kousek dopředu, takže se jede o to líp. Nahoře je motorest, tohle sedlo patří k těm navštěvovaným, dá se odsud vyrazit i na procházku po okolí. Vlevo je Sellagruppe a vpravo další masiv. Ze sedla jde nádherně vidět kus sjezdu směrem na Plan de Graba, jehož začátek je hodně zatáčkovitý a pak přijde téměř rovina po úbočí kopce (vlastně po úbočí Gruppa di Sella). Na závěr se klesání začne klikatit a končí křižovatkou u Plan de Graba, což je v nadmořské výšce okolo 1650 metrů, přesné údaje nemám :)

Poslední sedlo na cestě je pro mě tím nejzajímavějším. Převýšení je tak okolo šesti set metrů a jede se asi sedm kilometrů do kopce. Jediné co si tak pamatuju je, že se jelo otevřenou krajinou, žádné lesy a tak. Dále vím, že konec nebyl až tak moc prudký, ale opět to dalo dohromady průměr okolo sedmi až osmi procent, možná i o něco víc. Jsou to jen mé odhady. Měli jsme za sebou už tři sedla a mysleli jsme si, že tohle bude ten pověstný hřebíček do rakve. Nestalo se a vyjeli jsme to docela slušně. Samozřejmě jsme měli do čerstvosti daleko. Passo Sella mě zaujalo velice tím, jak je "malé" na to, že leží ve vytížené oblasti. Tvoří ho jen dvě budovy a cesta, která vede po jakémsi náspu, překlenujícím údolí mezi dvěma vrcholy. Jiné takové sedlo neznám a ani později jsme jej se Svobem neviděli. Je to pro nás prostě jedinečná scenérie. Části onoho náspu jsou umělé, jestli celý tak to si netroufám říct, ale rozhodně tak místy působí, prostě hlína... Opět se tu setkává docela dost cyklistů, zajímavé je pozorovat jejich vybavení. V té době jsme byli kapku jinde, já ocelový rám s osazením Shimano řady 300 Exage a Svobi trochu lépe, měl nějaký hliník a taky Shimano (minimálně brzdy řady 105 :)). Ale zpátky k sedlu. Je z něj báječný výhled, protože je ze tří stran otevřené. Výborná je vyhlídková terasa u domu na pravé straně, doporučuji se tam podívat hned po koupi nějakého památečního pohledu. No, kromě vyhlídky si pamatuju slušný vítr a taky zimu :)

Sjezd zpátky do Canazei už je takovou třešinkou na dortu, nějakých 800 metrů převýšení se dá zvládnout rychle. Opět se opakuju, přijdou si na své milovnící serpentin :) Za polovinou se cesta dostane ke křižovatce, která vede na Passo Pordoi (zájemci si mohou dát celou projížďku znovu) a okruh se tak uzavře. Pak už stačí sjet do Canazei a dát si pořádný oraz, protože tohle byla etapa, která snese označení Alpská.

Další výlety v Itálii

Alleghe - Passo Duran - Forno d'Zoldo - Passo Cibiana - Pieve di Cadore - Auronzo di Cadore
Aprica - passo Mortirolo - Aprica
Aprica - passo Tonale - Aprica
Aprica - Villa di Tirano - Aprica
Auronzo di Cadore - Passo S.Antonio - Passo Mt.Croce - Dobbiaco - Rasun-Anterselva
Bolzano - Prato - Passo Nigra - Passo di Costalunga - Pozza
Borgonuovo - Passo dello Spluga
Canazei - Passo di Fedaia - (Passo Pordoi) - Canazei
Cortina - Passo di Falzarego - Andraz - Passo Giau - Cortina
Cortina - Passo di Falzarego - Passo di Valparola - Bruneck - Toblach - Passo Cimabanche - Cortina
Cortina - Passo Tre Croci - Lago di Misurina - Passo Cimabanche - Cortina
Cortina - S. Vito di Cadore - Auronzo di Cadore - Passo Tre Croci - Cortina
Cortina - Toblach a zpět
Giro dei 6 passi - Cortina - P.Giau - P.Pordoi - P.Sella - P.Gardena - P.Valparola - P.Falzarego - Cortina
Imer - Passo Cereda - Forcella Aurine - Agordo - Alleghe
Isolaccia - Passo di Foscagno (2291) - Passo d'Eira (2208) - Livigno - Ofenpass (2149) - Prato allo Stelvio
Passo Pordoi - Passo Campolongo - Corvara - Passo di Gardena - Passo di Sella - Canazei
Ponte Caffaro - Val Dorizzo - Passo di Croce Domini (1892) - Goletto del Crocette (2070) - Passo Maniva (1664) - Val Dorizzo
Pozza - Predazzo - Passo di Lavaze - Predazzo
Prato allo Stelvio - Merano - Gampenjoch (1518) - Sarnonico
Prato allo Stelvio - Passo dello Stelvio (2760) - Umbrailpass (2502) - Sta Maria - Prato allo Stelvio
Predazzo - Bellamonte - Passo Valles - Passo San Pellegrino - Passo Lusia - Predazzo
Predazzo - Molina - Passo Manghen - Tesero - Passo di Pampeago - Predazzo
Predazzo - Passo Rolle - Imer - Passo Gobbera - Passo Brocon - Imer
Rasun-Anterselva - Brixen - Penserjoch - Bolzano
Rasun-Anterselva - Passo Stalle - Rasun-Anterselva
Sarnonico - Passo Mendola (1363) - Sarnonico - Dimaro - Passo Campo Carlo Magno (1682) - Tione di Trento - Sella di Bondo (819) - Ponte Caffaro
Sölden - Timmelsjoch - St.Leonardo in Pas. - Jaufenpass - Gasteig
St.Martin - Passo di Erbe - St.Martin
Temú - Ponte di Legno - Passo di Gavia - Santa Caterina Valfurva - Bormio - Isolaccia
Val Dorizzo - Passo Croce Domini (1892) - Breno - Capo di Ponte - Edolo - Temú

 
  www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 55537 krát.