Cyklovýlety - Itálie - Jižní Tyrolsko

Web nejen o cyklistice

  

Cyklovýlety 2011

Itálie - Jižní Tyrolsko

Prato allo Stelvio - Passo dello Stelvio (2760) - Umbrailpass (2502) - Sta Maria - Prato allo Stelvio

Parametry trasy
Najeté kilometry60,6 Doba jízdy3:25 Průměrná rychlost17,75 Převýšení2000 metrů

Passo dello Stelvio přišlo na řadu po sedmi letech různých výletů po Alpských sedlech a odříkání :) Je to jedno z nejslavnějších Evropských silničních sedel a my jsme si ho chtěli patřičně vychutnat a v podstatě nevědomky jsme jej odkládali jako takovou třešničku na dortu. V roce 2011 jsme měli najeto pár tisíc kilometrů v Alpských kopcích a zdolali jsme více než sto sedel, takže jsme nabyli dojmu, že si tuhle lahůdku zasloužíme

Stoupání začíná hned v Pratu, tomu odpovídá už počet cyklistů všude okolo. Už kemp (a jeho ceny) napovídá, že se jedná o rušné místo. V podstatě každou minutu potkáte několik lidí na kole, většinou jsou to zarytí silničáři, ale není nouze i o bikery a překvapivě ani o lidi, kteří zjevně na kole moc nejezdí. Prostě tohle sedlo přitahuje snad všechny, kteří si chtějí dokázat, že mají na to, aby překonali téměř 1900 výškových metrů v jednom stoupání. Stelvio je unikátní hned z několika důvodů - je to sedlo, které má mimořádně velký počet serpentin, mimořádné převýšení tzv. v jednom tahu a mimořádnou výšku. Doslova cyklistická modla - dalo by se tvrdit, že kdo nevyjel Stelvio, tomu chybí mimořádný cyklistický zážitek.

Stoupání v Pratu má mírný charakter, stačí akorát na pohodové zahřátí - takových úseků je už na další cestě minimum. Hned za městem začíná silnice podél vody stoupat s asi pětiprocentním sklonem a před Ponte dello Stelvio (jeden z asi tří větších mostů na celé cestě) vede až k prvnímu záchytnému bodu, kterým je Comagoi. Je to taková polomrtvá vesnička, jedním z charakteristických znaků je velký bunkr, dále se tu nachází zavřený hotel, ale třeba živá prodejna elektra nebo automechanik. Má to svou duši :) Dále stojí za zmínka odbočka do vesnice Sulden, což je kouzelné místo přímo pod vrcholem Ortleru, kde končí silnice.

Nad Comagoi stoupání pokračuje podél potoka přes galerii až do poslední vesnice před hlavní částí jménem Trafoi. Hlavní část stoupání má 48 serpentin, které jsou pečlivě očíslovány, ta první je dokonce ještě před Trafoi. Typická fotka z Trafoi je Hotel Gustav Thöni a za ním monumentální masiv Ortleru.

Stoupání na Passo Stelvio má od Trafoi téměř matematicky přesný sklon, který se mění jen v zatáčkách a v průměru činí 9%. Není to málo, ale na druhou stranu je to ještě v lidských silách jej zdolat. Délka 14 kilometrů z něj činí opravdový sportovní výkon, tím spíše, že vrchol je tak vysoko. Ráz krajiny se v průběhu cesty mění s rostoucí výškou, stromy ubývají, zato výhledů je celou cestu opravdu požehnaně. V tomhle je to unikátní stoupání, v každé serpentině odměna :)

Okolo výšky 2200 metrů je další záchytný bod, kterým je hotel. Je od něj supr výhled na Orler, ale zároveň tady se otevře výhled na Stelvio, kam je to ještě půl výškového kilometru. na někoho to mlže působit spíše demotivačně, ale pro mě spíše naopak - "je to přece už jen kousek". V této výšce jsou okolo už jen skály a silnice se chvíli neplazí po prudkém úbočí, ale spíše se klikatí po takové plošině, serpentiny se na chvíli prodlouží. Jakmile se ale dostane silnice přímo pod sedlo, opět se jede podle podobných not, jako předtím - takže krátké serpentiny, okolo zídka a panoráma Trochu bonus jsou diváci, kteří všechny šplhající se cyklisty mají jako na dlani :)

Po zdolání posledních serpentin čekají nahoře fantastické výhledy, spousta lidí okolo, hromada suvenýrů a dokonce ještě malý bonus - dojet po šotoliněk restauraci Tibet (která se stala v roce 2011 naším nejvyšším dosaženým bodem na kole). Vrchol sedla není až tak velký a komerční, jak jsem si myslel a jak bych u tak proslaveného sedla čekal (což je fajn!).

Na vrcholu sedla je za pěkného počasí fajn si chvíli posedět, na obě strany je na co koukat. Co se týče sjezdu, ten nám v roce 2011 zůstal utajen, jelikož jsme pokračovali přes Umbrail Pass směrem na Švýcarskou stranu. Evidentně to také není jednoduché stoupání, jelikož je jeho sklon lehce přes osm procent, nicméně i zde je téměř konstantní. Co je překvapením, je krátký šotolinový úsek, kam zatím nedorazil asfalt :) Ale ve srovnání s informacemi, které jsme měli, byl výrazně kratší (a nejspíš bude i tenhle kousek časem asfaltový...). Ráz sjezdu je přece jen trochu jiný, zpočátku není tolik serpentin, ty ale v docela hojném počtu přijdou v jeho druhé fázi - sjezdu do Sta Maria. Odsud už je sklon mírnější a cesta klesá až dolů do údolí Val Venosta a pak zpět od Prata.

Tímto výletem jsme dokončili jízdy po podstatné části Jižního Tyrolska a zároveň jsme spojili tuto část Itálie i se Švýcarskem. Naštěstí jsou Alpy dost velké a ještě je kam se podívat

Další výlety v Itálii

Alleghe - Passo Duran - Forno d'Zoldo - Passo Cibiana - Pieve di Cadore - Auronzo di Cadore
Aprica - passo Mortirolo - Aprica
Aprica - passo Tonale - Aprica
Aprica - Villa di Tirano - Aprica
Auronzo di Cadore - Passo S.Antonio - Passo Mt.Croce - Dobbiaco - Rasun-Anterselva
Bolzano - Prato - Passo Nigra - Passo di Costalunga - Pozza
Borgonuovo - Passo dello Spluga
Canazei - Passo di Fedaia - (Passo Pordoi) - Canazei
Cortina - Passo di Falzarego - Andraz - Passo Giau - Cortina
Cortina - Passo di Falzarego - Passo di Valparola - Bruneck - Toblach - Passo Cimabanche - Cortina
Cortina - Passo Tre Croci - Lago di Misurina - Passo Cimabanche - Cortina
Cortina - S. Vito di Cadore - Auronzo di Cadore - Passo Tre Croci - Cortina
Cortina - Toblach a zpět
Giro dei 6 passi - Cortina - P.Giau - P.Pordoi - P.Sella - P.Gardena - P.Valparola - P.Falzarego - Cortina
Imer - Passo Cereda - Forcella Aurine - Agordo - Alleghe
Isolaccia - Passo di Foscagno (2291) - Passo d'Eira (2208) - Livigno - Ofenpass (2149) - Prato allo Stelvio
Passo Pordoi - Passo Campolongo - Corvara - Passo di Gardena - Passo di Sella - Canazei
Ponte Caffaro - Val Dorizzo - Passo di Croce Domini (1892) - Goletto del Crocette (2070) - Passo Maniva (1664) - Val Dorizzo
Pozza - Predazzo - Passo di Lavaze - Predazzo
Prato allo Stelvio - Merano - Gampenjoch (1518) - Sarnonico
Prato allo Stelvio - Passo dello Stelvio (2760) - Umbrailpass (2502) - Sta Maria - Prato allo Stelvio
Predazzo - Bellamonte - Passo Valles - Passo San Pellegrino - Passo Lusia - Predazzo
Predazzo - Molina - Passo Manghen - Tesero - Passo di Pampeago - Predazzo
Predazzo - Passo Rolle - Imer - Passo Gobbera - Passo Brocon - Imer
Rasun-Anterselva - Brixen - Penserjoch - Bolzano
Rasun-Anterselva - Passo Stalle - Rasun-Anterselva
Sarnonico - Passo Mendola (1363) - Sarnonico - Dimaro - Passo Campo Carlo Magno (1682) - Tione di Trento - Sella di Bondo (819) - Ponte Caffaro
Sölden - Timmelsjoch - St.Leonardo in Pas. - Jaufenpass - Gasteig
St.Martin - Passo di Erbe - St.Martin
Temú - Ponte di Legno - Passo di Gavia - Santa Caterina Valfurva - Bormio - Isolaccia
Val Dorizzo - Passo Croce Domini (1892) - Breno - Capo di Ponte - Edolo - Temú

 
  www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 46002 krát.