Cyklovýlety - Slovensko - Orava/Roháče

Web nejen o cyklistice

Cyklovýlety v roce 2010

Slovensko - Orava / Roháče

Habovka - Podbiel - Dolný Kubín - Vrchvarta - Bešeňová - sedlo Ostrý vrch - Habovka

Parametry trasy
Najeté kilometry92,5 Doba jízdy4:22:00 Průměrná rychlost21,17

Popis výletu vznikl opět přímo v Habovce v penzionu Ján Tento okruh začíná stejně jako předešlý v Habovce, odkud cesta pokračuje mírným sjezdem s převýšením cca 150 metrů až do městečka Podbiel. Z Podbielu pak už sjezd není tak výrazný, jede se otevřenou krajinou po docela frekventované cestě (doporučujeme jezdit jen o víkendech) až do Oravského Podzámku, na cestě je občas i krátké stoupání. Nad Oravským Podzámkem ční Oravský hrad, oblíbený to turistický cíl, který stojí minimálně za fotku :) Cesta pokračuje dále ve stejném duchu až do Dolného Kubína, klesání ale zvolňuje. My jsme tady museli udělat nucenou zastávku a v místním cykloobchodě jsem si nechal opravit kolo - povolil se mi zadní převodník.

Za Dolným Kubínem následuje Vyšný Kubín, kde je odbočka vlevo na Leštiny a Osádku. Do Bešeňové by se samozřejmě dalo jet i po hlavní cestě, ale to není ono. Proto jsme zvolili tuto variantu s přejezdem přes sedlo Vrchvarta. Stoupání by se dalo rozdělit na dvě části. Ta první z Vyšného Kubína do Osádky má příjemný charakter, cesta vede na úpatí kopců a pomaličku podél řeky stoupá se sklonem okolo 2-3%. V Osádce před křižovatkou stoupání nabere na síle, od odbočky vpravo pak ještě více. Asfalt se zde výrazně zhorší, až by člověk řekl, že toto nemůže být oficiální cesta :) Stoupání na sedlo Vrchvarta je celkově prudké, rozbitý adfalt (2010) tomu dodává ty správné "grády". Nicméně jeho délka a převýšení jej řadí k těm z kategorie lehčích. Sjezd do údolí má slušný sklon okolo 5%, první tři kilometry ještě pořád hrozný "asfalt", bez horského kola téměř nesjízdný úsek... Příjemným místem na cestě, kde se krajina maličko otevírá je městečko Lúčka, na místních lavičkách se dobře odpočívá Cesta z Lúčky ještě chvíli pokračuje v klesání až na hlavní cestu vedoucí do Bešeňové, známé svými termálními lázněmi.

Z Bešeňové začíná druhé dnešní stoupání, zprvu opět v pohodě, pak se sklonem okolo 5%. Cesta stoupá širokým údolím až k malému hřebeni ve výšce nad 600 metrů, přes který se přehoupne a opět klesne až k přehradě Liptovská Mara, po jejíž levé straně v podstatě po rovině pokračuje až ke křižovatce s cestou vedoucí zpět na Zuberec a Habovku. Od tohoto bodu začíná stoupání na druhé sedlo na cestě, které se nachází nedaleko vrcholu Ostrého vrchu. První polovina, resp. 6 kilometrů je opět s mírným sklonem, než cesta dojede zužujícím se údolím k hřebeni Chočských vrchů. Pak následuje druhá půlka se sklonem 6-8%, která se pomalu po úbočí vine nahoru. Ve výšce cca 880 metrů přichází chvilička odpočinku a pak už jen závěrečný kousek do 1020 metrů, odkud je nádherný výhled až na Liptovskou Maru a několik okolních vrcholků. Zde stoupání zvolňuje možná na polovinu a v tomto duchu dospěje až na sedlo. To je v zatáčce, opět bez jakékoliv cedule, cesta zde jen prostě místo stoupání začne padat dolů do údolí směrem na Zuberec.

První asi tři kilometry je to slušný sešup, pak klesání vystřídají dva krátké kopce a za nimi se už jen v mírnějším duchu (občas je třeba šlapat) pokračuje dál přes Zuberec až do Habovky na křižovatku nedaleko penzionu Ján. Okruh je kromě sedla Vrchvarta vhodný pro silniční kolo, my jsme si na horských kolech dali kapku do těla

www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 18116 krát.