Web nejen o cyklistice
Parametry trasy | |||||||
Najeté kilometry | 80 | Doba jízdy | 5:00 | Průměrná rychlost | 16 | Převýšení | 650 metrů |
Toto je úvodní článek popisující první etapu z okruhu po Francouzských Alpách. Celý tento podnik začal v Brianconu, odkud se nám podařilo udělat hezký okruh zahrnující mimo jiné i nejvýše položenou asfaltovou silnici - Col de la Bonette.
První metry s koly naloženými řádnou zátěží nám připomněly, že ani letos to nebude zadarmo. Přesto jsme si rychle zvykli a jelo se nám až pod první kopec vcelku v pohodě. Z Brianconu jsme vyrazili po hlavní silnici směrem na L'Argentiere, odkud jsme měli namířeno až k odbočce na sedlo Col de Vars (poznámka - určitě se vyplatí hlavní cestě se vyhnout, dá se totiž jet po druhé straně údolí). Trochu nedopatřením jsme se podívali i na pevnost Mont Dauphine, což vlastně byla naše jediná "mapová" chyba za celých osm dní cesty. Nicméně, i tak to byl zajímavý výlet, Mont Dauphine leží na takové skalnaté kostce asi 150 výškových metrů nad údolím, uvnitř pevnosti je malé město, kam se nedá dojet autem, celkově to prostě není obyčejné místo...
Cesta z Mont Dauphine vede na obě strany dolů k hlavní silnici, my jsme sjeli přímo k odbočce na Col de Vars. Z hlavní silnice v podstatě začíná stoupání na sedlo s celkovým převýšením okolo 1200 metrů. Prvních pár kilometrů do Guillestre je to spíš takové zahřívání se sklonem v průměru 3%. Za několika kruhovými objezdy (na jednom z nich je odbočka do města - ideální k malé svačině) se silnice začne zvedat na levou stranu údolí a patřičně také zvýší sklon :)
Až se silnice vynoří z údolí, vede pak několik kilometrů traverzovitě po skále, docela hodně míst pak nabízí zajímavý výhled. Po asi sedmikilometrovém úseku se stoupání zvolní, kromě několika menších vesnic ale charakter zůstane. Ještě před střediskem Vars docela překvapí dva úseky téměř po rovině, za každým z nich dokonce následuje kratičké klesání. Tyto úseky celé stoupání na sedlo dost zjednoduší...
Vars je v zimě velkým lyžařským střediskem, ani v létě zde není zrovna prázdno, takže o obecenstvo je postaráno . Stoupání přes Vars patří k těm prudším úsekům, což se dá vlastně říct o celé vrcholové části. Naštěstí je pasáž nad městem ušetřena toho největšího turismu, a tak si člověk nahoře připadá opravdu jako v horách. Okolí tvoří louky, po obou stranách sedla se tyčí slušné kopce, což z Col de Vars dělá opět východisko turistiky s nezbytným parkovištěm a chatou...
Sjezd z Col de Vars je až po Saint Paul sur Ubaye docela prudký (v průměru skoro 8%), silnice klikatě a serpentinovitě klesá vesměs přes louky do údolí k řece Ubaye. Od Saint Paul už silnice kolem řeky klesá jen mírně až ke křižovatce se silnicí vedoucí ze sedla Col de Larche, kam jsme měli namířeno.
Od křižovatky tedy začíná další stoupání na Col de Larche, což je jednodušší kopec, než Col de Vars. Silnice stoupá opět traverzou po skále nad řekou Ubayette a plynule se nad ni zvedá. Na cestě jsou i dvě menší městečka - Meyronnes a Larche. V tom druhém z nich je kemp ideální k přespání. Je umístěn nedaleko řeky a patří k těm sympatičtějším - stany nebo karavany jsou vlastně v takovém řídkém lesíku, je jich tu jen pár a člověk se cítí být opravdu v přírodě...