Cyklovýlety - cyklostezky

Web nejen o cyklistice

  

Cyklostezka Via Claudia Augusta

Mapka trasy

Základní informace

Asi padesátikilometrovou část stezky Via Claudia Augusta jsme projeli při našem okruhu Jižním Tyrolskem v roce 2011. Jelikož mě tahle trasa velmi zaujala, vypátral jsem si více informací, o které bych se touto cestou rád podělil.

Via Claudia Augusta kdysi začínala v Italském přístavu Altinum, který je nedaleko Benátek a přes Aply vedla až na území dnešního Německa - do Donauwörthu. Dá se říci, že tato cesta je jeden z nejsnazších (ne-li nejsnazší) přejezdů Alp už jen proto, že cyklisté mají možnost nechat se převézt přes dvě horská sedla na cestě (Fernpass a Reschenpass) od výšky cca 1000 metrů autobusem (což bych ale bral spíše jako záložní variantu, takový přejezd Alp si je přece dobré zasloužit).

Trasa

Jak už bylo řečeno, trasa této stezky začíná v Německém Donauwörthu a podél řeky Lech pomalu, ale vytrvale stoupá směrem k Alpám. Trasa vede podobnými místy, jako vedla původní, 2000 let stará obchodní stezka Via Claudia Augusta a dokonce výjimečně lze narazit na původní značení (například vytesané ve skále). Trasa stezky protíná město Augsburg (jehož partnerským městem v ČR je Liberec), což je zhruba čtvrtmilionové město. Zde je k vidění několik zajímavostí, mezi něž patří radniční budova, Perlach - zvonice, katedrála z 9.století nebo například nejstarší stále fungující komplex sociálních budov Fuggerei.

Stezka dále pokračuje v mírném stoupání podél řeky přes Landsberg až k Füssenu, což je první vrchol na cestě k Benátkám, ležící ve výšce okolo 800 metrů. Město Füssen leží jen kousek od hranic s Rakouskem, čili zde končí úsek cesty po Německém území. Za zmínku zde stojí nedaleký zámek Neuschwanstein, který ročně navštěvují statisíce turistů. Přejezd do Rakouska je jednoduchý, cesta klesne do Reutte, kde ovšem začíná první horské stoupání na Fernpass (popis naší cesty přes Fernpass zde). Stoupání má průměrný sklon asi 3% a dá se říct, že by jej měl vyjet každý, kdo na kole aspoň chvíli seděl Odměnou za vystoupané metry je hezký výhled na nejvyšší horu Německa Zugspitze a také na jezero Blindsee nacházející se kousek pod sedlem.

Průjezd Tyrolskem je zpočátku ve znamení sjezdu do města Imst (jako v každém větším městě je zde možnost noclehu v kempu - viz fotka). Posléze se stezka spojí s Innskou cyklostezkou a kopíruje tok Innu, podél kterého stoupá až ke hranicím s Itálií přes Landeck a Pfunds. Stoupání postupně nabírá na síle a přechází ve stoupání na druhé sedlo na cestě - Reschenpass. Tohle sedlo je zároveň kousek od hranic se Švýcarskem, kam se dá dostat v podstatě přes kopec, stačí jen ve vhodnou chvíli pod Reschenpass odbočit vpravo a přes Norbertshöhe pokračovat směrem na do Strady, která už je ve Švýcarsku - viz výlet Strada - Reschenpass - Ofenpass.

Na vrcholu Reschenpass cyklisty překvapí jeho rozlehlost a velké jezero Lago di Reschia, ke kterému se stoupá, přestože už na silnici byla vrcholová značka sedla s nadmořskou výškou 1517 metrů. Lago di Reschia už leží na Italském území, čili vstupujeme do třetího a cílového státu :) Typickou fotkou charakterizující Reschenpass je věž vyčnívající z vody jezera. Odsud už cesta jen stabilně klesá. Nejdřív poměrně rychle do údolí Val Venosta, posléze zvolní a klesá podél řeky Etsch do Merana - to je rozmanitý úsek vedoucí jak lesem, tak obrovskými jablečnými sady a samozřejmě také městečky u řeky. I tento úsek jsme si projeli - popis trasy zde a musím říct, že se nám to velmi líbilo. Na této části stezky lze nalézt řadu míst k odpočinku, ale také řadu pamětihodností.

Dalším zajímavým městem na cestě je Merano, jehož historické centrum stojí za to navštívit. Merano je známé především svými lázněmi a je také známé jako město květin. Z pamětihodností bych zmínil botanickou zahradu a zámek Trauttmansdorf. Merano je také vstupní branou do údolí Val Passiria, které končí ve městě San Leonardo pod sedly Timmelsjoch a Jaufenpass.

Další část stezky postupně klesá přes Bolzano, kde se nachází doslova hromada památek a kde se kříží Italská kultura s tou Rakouskou. Zde se vyplatí zastavit a strávit pár hodin nebo i dnů - a to především v centru města. Bolzano je vlastně takovou branou do Alp (především Dolomit), takže kdo nechce pokračovat dalších více než 150 kilometrů dále na jih, může zde zvolit některou z mnoha dalších možností, jak pokračovat zpět do hor. Ti, kteří míří do Benátek čeká další větší město na cestě Trient, za nímž stezka naposledy stoupá a pak už jen více než 100 kilometrů klesá až k Benátkám. Popis Benátek by zabral další stránku, ta se třeba objeví někdy později

Shrnutí

Poloha Údolími řeky Lech, Inn a Etsch přes Alpský masiv
Obtížnost
Délka 700 kilometrů
Převýšení 1450 metrů
Povrch asfalt, menší část zpevněné cesty
Oficiální stránky www.viaclaudia.org

Odkazy

 
  www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 15615 krát.